Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Türkiye Yayıncılar Birliği Koronavirüsün Yayıncılık Sektörüne Etkisi Anket Sonuçları Raporu

Koronavirüsün sektörümüze etkilerini doğrudan sektör temsilcilerinden öğrenmek amacıyla bir anket oluşturulmuş ve üyelere gönderilmiştir. 6 – 8 Nisan 2020 tarihleri arasında yapılan ankete 80 temsilci katılmıştır. Geçerli sayılan anket sayısı 76 olmuştur. Derneğimizin üye sayısı 389’dur. Anket üyelerimizin %20’si tarafından cevaplanmıştır.

Anket kapsamında toplam 9 soru sorulmuştur;

  1. Koronavirüs sebebiyle basılan ama dağıtılamayan kaç başlığınız var?
  2. Koronavirüs sebebiyle basılan ama dağıtılamayan kaç adet kitabınız var?
  3. Koronavirüs sebebiyle iptal ettiğiniz kaç başlığınız var?
  4. Koronavirüs sebebiyle satışlarınız adet bazında yüzde kaç oranında düştü?
  5. Yayınevinizde kaç çalışanınınız var?
  6. Yayınevinizde kaç editör çalışıyor?
  7. Yayınevinizde kaç adet satış/ pazarlama personeli çalışıyor?
  8. Koronavirüs sebebiyle oluşacak süreçte mevcut çalışan pozisyonunuzu kaç ay daha sürdürmeyi planlıyorsunuz?
  9. Koronavirüs sebebiyle yayınevinizin içine düştüğü en büyük maddi ve stratejik problemleri sıralar mısınız?

Sorulara 76 yayınevi tarafından verilen cevaplar aşağıdaki gibi olmuştur.

  • Basılan ama dağıtılamayan toplam başlık sayısı: 335
  • Basılan ama dağıtılamayan toplam kitap adeti: 1.042.430
  • İptal edilen toplam başlık sayısı: 771
  • Anketi cevaplayan yayınevlerinin toplam çalışan sayısı: 1370
  • Anketi cevaplayan yayınevlerinde çalışan toplam editör sayısı: 246
  • Anketi cevaplayan yayınevlerinde çalışan toplam satış – pazarlama personeli sayısı: 437
  • Anketi cevaplayan yayınevlerinin satışları adet bazında ortalama %63 düşmüştür.

Anketi yanıtlayan yayınevlerinin pek çoğu mevcut çalışan pozisyonunda değişiklik yapmayı düşünmemekte, dayanabildiği kadar tüm personeliyle birlikte dayanmayı hedeflemektedir. 43 yayınevi, 1-5 ay arası süre boyunca dayanacak gücü olduğunu ifade ederken, 17 yayınevi 6-12 ay arası dayanabileceğini belirtmekte, kalan 16 yayınevi herhangi bir öngörüde bulunamamaktadır. Anketi yanıtlayan yayınevlerinin ortalaması alındığında ise, mevcut personel pozisyonunda değişiklik yapmadan faaliyetlerini yürütmeye dayanma süresi ortalama 3 ay olarak ortaya çıkmaktadır.

Anketi yanıtlayan yayınevlerinin çoğu tarafından belirtilen en büyük maddi ve stratejik problemler aşağıdaki şekildedir:

Yoğunluk oluşturan yorumlar:

  • Satış kanallarının daralması, sıcak satış alanlarının ortadan kalkması, satışların azalması
  • Online satışların fiziki mağaza satışlarını yakalayamaması
  • Tahsilat yapılamaması
  • Açık hesap fazlalığı ve tahsilat riski
  • Nakit akışının bozulması
  • Banka kredilerini ödemede zorluk
  • Personel giderlerini (maaş + sigorta) ödemede zorluk
  • Kira ödemede zorluk
  • Kağıt firmalarına ve matbaalara ödeme yapmada zorluk
  • Eser sahiplerine (yazarlar, çevirmenler, illüstratörler) ödemelerde zorluk
  • Dağıtım firmalarının ek indirim talepleri, ödeme yapmamaları veya ödemeleri ertelemeleri, dağıtım zincirinin bozulması
  • E-ticaret firmalarının ek indirim talepleri
  • Üretimin durması veya çok sınırlı devam etmesi
  • Çeklerin ödenememesi, erteleme talepleri, karşılıksız çek ihtimalinin artması
  • Yeni başlıkların ve tekrar baskıların iptali ya da ertelenmesi
  • Geleceğe yönelik plan yapılamaması
  • KDV iadelerinin alınamaması
  • 2020 ve 2021 yayın planlarının bozulması
  • Gelirlerin azalması, giderlerin devam etmesi, dövizin artmasıyla maliyetlerin yükselmesi

Az sayıda ifade edilen yorumlar: 

  • Sektörel dayanışma olmaması
  • Çalışanların motivasyon düşüklüğü
  • Dijital korsan
  • Vergi yükü
  • Sesli kitap ve e-kitap yatırımlarının ertelenmesi
  • Zincir mağazaların kapanması ve buralardaki stokları alamamak
  • Basılan ama dağıtılamayan kitaplar
  • Tüyap ödemelerinin ertelenememesi